|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Roboti v amerických obchodech

ročník 2016 / číslo 01
Nová data z US Department of Commerce ukazují, že 93 % všech maloobchodních prodejů v USA pochází z kamenných obchodů. S nárůstem mezd se však obchodníci snaží zvýšit, resp. zachovat své marže tím, že nahradí některé pracovníky roboty.

Maloobchod se zaměřil zejména na robotiku pro spotřebitele, ale kladný postoj k významu těchto nových technologií umožňujících automatizaci jejich činností zaujímají stejně tak i dopravní a logistické firmy. Podle nedávného průzkumu MHI a Deloitte si více než polovina (51 %) společností působících v dodavatelském řetězci a logistice myslí, že robotika a automatizace dává firmám konkurenční výhodu. To představuje výrazný posun ve srovnání s výsledky obdobného průzkumu, provedeného v loňském roce, kdy toto přesvědčení vyjádřilo jen 39 % dotazovaných.

V obchodech se tak již začali objevovat roboti. Společnost Lowe vyvinula servisního robota pro zákazníky nazvaného OSHbot, který komunikuje několika jazyky a pomáhá nakupujícím najít hledané položky zboží. Testování tohoto robota probíhá v pobočce dceřiné dodavatelské společnosti Orchard Supply Hardware.

Obchodní řetězec Best Buy začal používat Chloe - robota, který načte produkty, jež zákazníci vyžadují, z objednávkového kiosku na jeho displeji si vyberou a navolí požadované zboží a robot je vyzvedne ze skladu a pošle k zaplacení. Společnost Target nedávno zařadila do zkušebního provozu robota nazvaného Tally v podobě jakéhosi mobilního sloupku, který cestuje mezi uličkami a doplňuje nebo odebírá zboží.

Maloobchodní provoz s využitím robotů by mohl využít i nočního provozu a zlepšit tak služby zákazníkům

Firma 4D Retail Technology zase představila systém 4D Space Genius. Jde o robotickou zobrazovací plošinu na podvozku Segway, schopnou naskenovat jakýkoli obchod za méně než jednu hodinu (zobrazí každý výrobek a čárový kód v každé uličce v ultravysokém rozlišení a 3D). Po dokončení skenování poskytne 4D Space Genius dokonalý přehled s přesným umístěním všech položek v obchodě, stejně jako zjistí všechny výskyty nesouladných či chybějících cenovek, nebo upozorní na prázdné regály.

„4D Space Genius je all-inclusive systém, který spojuje super-inteligentní robotiku s maloobchodem a revolucionizuje způsob, jakým obchodníci shromažďují, organizují a analyzují informace. Ve světě maloobchodu jsou rozhodnutí týkající se místa v regálech a umístění produktu založena spíše na starých datech a odhadech, než pravdivých informacích a ukládání specifických údajů. S tímto systémem mohou obchodníci činit rozhodnutí s „vím," místo „myslím, že...,“ říká generální ředitel společnosti 4D Retail Technology Dean Stark.

Výhody robotických pomocníků v obchodech jsou podle něj zjevné: Robot nemá „kuřácké přestávky“, nepřijde pozdě, nepožaduje dovolenou a platit přesčasy. Šetří maloobchodníkům čas i peníze tím, že odstraňuje nutnost manuální kontroly obchodu s vysokým podílem lidské práce. Vzhledem k tomu, že robot se automaticky pohybuje uličkami mezi regály, sestavuje a zpracovává obrovské množství velkých dat, vzniká obsáhlý datový soubor, který umožňuje maloobchodníkům usnadnit identifikaci každého výrobku v regálech, zajistit přesné stanovení cen, sledovat úroveň zásob a analyzovat geoinformace o daném zboží. Jednou z funkcí tohoto robota je, že může být použit i pro generování interaktivní 3D mapy obchodu, detailně zobrazující každý produkt přesně tak, jak je uložen v regálu. Teoreticky by pak obchod mohl použít tuto mapu online, a umožnit zákazníkům virtuálně procházet uličkami a online nakupovat s tím, že zboží by bylo např. následně dodáno z místního obchodu nebo připraveno k vyzvednutí již zabalené v nákupních taškách.


Jan Přikryl
Robotic journal