|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Roboti zvládli další výzvu: stolní fotbálek

ročník 2016 / číslo 01
Ačkoli do vize, prognózující, že do roku 2050 budou stroje už tak vyspělé, že robotický fotbalový tým porazí své lidské soupeře, je ještě zatím daleko (i když vývojáři už na tomto zadání prostřednictvím různých fotbalových robosoutěží pilně pracují). Ve stolní verzi tohoto populárního sportu se to už robotům ale podařilo

Ačkoli do vize, prognózující, že do roku 2050 budou stroje už tak vyspělé, že robotický fotbalový tým porazí své lidské soupeře, je ještě zatím daleko (i když vývojáři už na tomto zadání prostřednictvím různých fotbalových robosoutěží pilně pracují). Ve stolní verzi tohoto populárního sportu se to už robotům ale podařilo.

Švýcarským výzkumníkům trvalo několik let, než se jim podařilo dokončit robota, určeného k tomuto účelu, ale jejich výsledek byl nakonec korunován úspěchem. Vzhledem k tomu, že šlo o semestrální projekt studentů Laboratoře automatického řízení (Automatic Control Laboratory - LA) Federální polytechnické školy v Lausanne (EPFL), nepotřebovali na to ani dotace ze státního rozpočtu. I když ten švýcarský je v tomto ohledu štědřejší než náš - na vědu, vynálezy a inovace tam stát vynakládá kolem 3 % HDP, oproti českým necelým 2 %. Navíc do této oblasti investují nezanedbatelnou část svých zisků i tamní firmy.

Stroj pravidelně poráží ty nejlepší hráče z laboratoře a jeho tvůrci ho chtějí dále vylepšovat. Stanovili si další výzvu: systém, kdy by proti sobě mohli hrát dva roboti současně. Jejich řešení je založeno na sledování míčku vysokorychlostní kamerou umístěnou pod průhledným dnem hracího stolu, která snímá pohyb míčku s frekvencí 300 snímků za sekundu. Získané informace jsou v reálném čase pomocí výkonných algoritmů zpracovávány počítačem, který následně odesílá příslušné povely ovládající soustavu motorů připevněných k rukojetím, jimiž robot ovládá hráče a dostává míček do branky.


Foto: EPFL/Alain Herzog

Lineární motory navádějí hráče robotického týmu do střelecké pozice, další motor pak otáčí hrací tyčí a vykopává příslušnou figurkou míček
Netradiční pohled na hrací plochu objektivem spodní vysokorychlostní kamery, která monitoruje dění na ploše
Robotic journal