|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Toyota MH pomáhá s automatizací výroby

ročník 2017/číslo 02
V polovině srpna letošního roku bylo v jihlavském závodě společnosti Bosch prezentováno několik technologických projektů automatizace. Například prediktivní údržba, která předchází neplánovaným odstávkám výroby, nebo zavedení rozšířené reality k lepšímu monitorování strojů. Do logistického procesu byly nově nasazeny dva autonomní tahače, které zlepšily tok materiálů do výroby.

Tento pilotní projekt automatických tahačů BT Autopilot instalovala společnost Toyota Material Handling CZ (Toyota MH). Jak řekl specialista na logistické řešení ve společnosti Toyota MH Aleš Hušek: „Automatizace logistických procesů se u nás prosazuje pomaleji než v západní Evropě, kam už dodali přes 500 autonomních souprav, ale poptávka roste už i u nás, jak dokládá nyní instalovaný projekt ve výrobě jihlavské společnosti Bosch Diesel, kde nahradili manuálně řízené soupravy."

Autonomní transport

Pilotní projekt byl započat v loňském listopadu a po testech byl naplno spuštěn v lednu letošního roku. Autonomní souprava, která se skládá z tahače a čtyř vozíků o celkové délce 12 m, převáží prázdné obaly a hotové výrobky mezi výrobní linkou a skladem. Trasu dlouhou necelý kilometr zvládne souprava za den najezdit zhruba 66krát. Přitom tento systém lze rozšiřovat o další trasy podle aktuální situace ve výrobě daného podniku, jak doplnil Aleš Hušek.

Výhodou autonomních vozíků je bezpečnost provozu intralogistických toků

Ve srovnání s naváděním magnetickou nebo indukční technologií je laserová sice nákladnější, ale také nejspolehlivější. Tahač má na sobě umístěn rotační laser a díky rozmístěným speciálním bodům na trase, které ji vymezují a které laser snímá, dokáže souprava projíždět výrobou s vysokou přesností. Autonomní vozík lze přepnout i na manuální režim, a to z důvodu, kdy je potřeba provádět vykládku a nakládku mezi stanovišti umístěnými blízko sebe. Po naložení obsluha přepne vozík opět do autonomního režimu a pošle jej do výchozího bodu skladu navolením trasy na dotykové obrazovce. Pro navigaci musí být vozík napojený přes bezdrátovou síť na řídicí software. V autonomním režimu jede souprava po optimální trajektorii, takže vzniká až 20% časová úspora.

Bezpečnější provoz

Výhodou autonomních tahačů je jejich bezpečná rychlost po určité trase, takže se eliminuje poškození vozíků. Souprava je vybavena snímači, které detekují případné překážky na trase. V takovém případě vozík zastaví a po odstranění překážky se dá opět do pohybu. Pro nejnutnější případy, např. když by nepozorný zaměstnanec chtěl přejít mezi jednotlivými vozíky, jsou tyto opatřeny vizuální zábranou a také viditelnými stop tlačítky, která okamžitě znehybní soupravu. Dále je tahač vybaven i zvukovým signálem, který používá před křižovatkou, nebo modrým světlem promítajícím bod na zemi v předstihu před vozíkem, aby jasně upozornil na svou přítomnost.

Autonomní transportní vozíky se nejlépe uplatní tam, kde jsou jednoduché opakující se manipulační operace. V jihlavském závodě zavedením automatických transportů ušetřili jednu pracovní sílu na směnu. Díky eliminaci určitých procesních kroků byl zefektivněný materiálový tok a snížily se celkové náklady, návratnost investice byla vypočtena na tři roky.


Petr Kostolník
Pro navigaci musí být vozík napojený přes wifi síť na řídicí software
Pro navigaci musí být vozík napojený přes wifi síť na řídicí software
Obsluha provádí vykládku a nakládku autonomního vozíku manuálně
Na střeše tahače jsou umístěny: rotační laser, snímače a promítající modré světlo upozorňující na přítomnost soupravy např. před křižovatkou
V manuálním režimu má obsluha všechny prvky v intuitivním dosahu
Robotic journal