Toyota MH pomáhá s automatizací výroby
Tento pilotní projekt automatických tahačů BT Autopilot instalovala společnost Toyota Material Handling CZ (Toyota MH). Jak řekl specialista na logistické řešení ve společnosti Toyota MH Aleš Hušek: „Automatizace logistických procesů se u nás prosazuje pomaleji než v západní Evropě, kam už dodali přes 500 autonomních souprav, ale poptávka roste už i u nás, jak dokládá nyní instalovaný projekt ve výrobě jihlavské společnosti Bosch Diesel, kde nahradili manuálně řízené soupravy."
Autonomní transport
Pilotní projekt byl započat v loňském listopadu a po testech byl naplno spuštěn v lednu letošního roku. Autonomní souprava, která se skládá z tahače a čtyř vozíků o celkové délce 12 m, převáží prázdné obaly a hotové výrobky mezi výrobní linkou a skladem. Trasu dlouhou necelý kilometr zvládne souprava za den najezdit zhruba 66krát. Přitom tento systém lze rozšiřovat o další trasy podle aktuální situace ve výrobě daného podniku, jak doplnil Aleš Hušek.
Ve srovnání s naváděním magnetickou nebo indukční technologií je laserová sice nákladnější, ale také nejspolehlivější. Tahač má na sobě umístěn rotační laser a díky rozmístěným speciálním bodům na trase, které ji vymezují a které laser snímá, dokáže souprava projíždět výrobou s vysokou přesností. Autonomní vozík lze přepnout i na manuální režim, a to z důvodu, kdy je potřeba provádět vykládku a nakládku mezi stanovišti umístěnými blízko sebe. Po naložení obsluha přepne vozík opět do autonomního režimu a pošle jej do výchozího bodu skladu navolením trasy na dotykové obrazovce. Pro navigaci musí být vozík napojený přes bezdrátovou síť na řídicí software. V autonomním režimu jede souprava po optimální trajektorii, takže vzniká až 20% časová úspora.
Bezpečnější provoz
Výhodou autonomních tahačů je jejich bezpečná rychlost po určité trase, takže se eliminuje poškození vozíků. Souprava je vybavena snímači, které detekují případné překážky na trase. V takovém případě vozík zastaví a po odstranění překážky se dá opět do pohybu. Pro nejnutnější případy, např. když by nepozorný zaměstnanec chtěl přejít mezi jednotlivými vozíky, jsou tyto opatřeny vizuální zábranou a také viditelnými stop tlačítky, která okamžitě znehybní soupravu. Dále je tahač vybaven i zvukovým signálem, který používá před křižovatkou, nebo modrým světlem promítajícím bod na zemi v předstihu před vozíkem, aby jasně upozornil na svou přítomnost.
Autonomní transportní vozíky se nejlépe uplatní tam, kde jsou jednoduché opakující se manipulační operace. V jihlavském závodě zavedením automatických transportů ušetřili jednu pracovní sílu na směnu. Díky eliminaci určitých procesních kroků byl zefektivněný materiálový tok a snížily se celkové náklady, návratnost investice byla vypočtena na tři roky.
Petr Kostolník