|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Lehce se obléká a usnadňuje práci

2019/ číslo 3
Automobilka Kia vytvořila pro své pracovníky nositelného robota. Jde o exoskeleton s označením VEX a má usnadnit práci s rukama nad hlavou.

Podle Mezinárodní federace robotiky (IFR) vykazuje odvětví tzv. nositelných robotů, označovaných také jako exoskeletony, růst 14 % ročně. Do roku 2021 se podle odhadů má celosvětově prodat asi 630 tisíc těchto zařízení. Nejvyšší poptávku vykazuje automobilový průmysl, který v roce 2017 odebral na 126 tisíc nositelných robotů.

Kia nejsou jen auta

Jihokorejská značka Kia aktivně investuje v odvětví robotiky a v rámci koncernu vyvinula nositelného robota VEX (zkratka Vest EXoskeleton) pro zaměstnance ve výrobě, kteří dlouhé hodiny pracují s rukama nad hlavou. Robot pomáhá pracovníkům se zvedáním zátěže, zvyšuje adaptabilitu při práci s rukama nad hlavou a také zlepšuje jejich mobilitu. Podpůrné zařízení, které nepotřebuje žádné napájení ani baterie, je založeno na polycentrické konstrukci, tzn., že kombinuje více bodů otáčení s víceprvkovou podporou svalů.

Podpůrná vesta, jež imituje pohyby lidských kloubů pro usnadnění zvedání, snižuje únavu zaměstnanců a zároveň zvyšuje produktivitu práce. Podle výrobce je svou hmotností 2,5 kg o 22 až 42 % lehčí než jiné obdobné produkty. Díky nízké hmotnosti robota je práce s ním jednoduchá – nosí se podobně jako batoh. Uživatel protáhne ruce skrz ramenní popruhy vesty a upevní přezky na hrudi a v pase. Vzhledem k nastavení zádové části v rozsahu až 18 cm lze délku upravovat na nejrůznější postavy. Míru podpory – sílu – lze nastavit v šesti úrovních, až do hodnoty 5,5 kgf.

Podle IFR vykazuje odvětví nositelných robotů, tzv. exoskeletonů, růst 14 % ročně.

Robot VEX je zaměřen především na pracovníky, kteří musí mít neustále ruce nad hlavou, např. při montáži komponent podvozku, instalaci brzdových potrubí nebo upevňování výfuků. Jelikož při zkouškách ve výrobě dopadly testy mimořádně úspěšně, začlenila automobilka zařízení do svých výrobních závodů. Komerční nasazení firma plánuje závěrem letošního roku při předpokládaných nákladech o 30 % nižších než u obdobných současných produktů.

Robot, na kterém se dá sedět

VEX není jediným robotickým pomocníkem, na kterém Kia pracuje. V plánu je již využití dalšího lehkého nositelného zařízení – robota CEX (Chairless EXoskeleton), který podporuje tělo pracovníka při sezení bez židle, potlačuje únavu a zvyšuje efektivitu práce tím, že o 40 % snižuje namáhání svalů v oblasti zad a spodní části těla. Pomocí upevňovacích řemenů v oblasti pasu, stehen a kolenou se CEX velmi snadno nasadí a přizpůsobí postavě uživatele. Umožňuje tři různá nastavení úhlu: 85°, 70° a 55°). Pomůcka má hmotnost jen 1,6 kg, nicméně díky své odolnosti snese zatížení až 150 kg.

Vývoj robotů VEX a CEX dokumentuje snahu automobilky pečovat o zdraví a ergonomický komfort svých zaměstnanců ve výrobě. Do budoucna plánuje další robotické technologie, jako je např. zařízení pro pokojové služby, robot na podporu práce prodejců nebo obslužného robota pro automatické nabíjení elektromobilů, a řešení pro robotickou osobní mobilitu.

Kateřina Vaňková

Foto: Kia

Úkolem nositelných zařízení je usnadnit práci zaměstnancům při ergonomicky náročných montážních operacích.
Úkolem nositelných zařízení je usnadnit práci zaměstnancům při ergonomicky náročných montážních operacích.
VEX připomíná spíše batoh, a podobně se také navléká.
Robot CEX podporuje tělo pracovníka při sezení bez židle.
Robotic journal