|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Když roboty berou sklady útokem

2023/ 20.06.
Jednou z oblastí, kde roboty a automatizované systémy zažívají v posledních letech doslova raketový boom, je skladová logistika, zejména v souvislosti s aktuálním mohutným rozmachem e-commerce.

Tyto provozy, které dříve charakterizovaly zejména špičky s maximální vytížeností v sezónách, např. o Vánocích, kdy sklady praskající ve švech najímaly k jejich zvládnutí masy brigádníků, přecházejí postupně do režimu, kdy je extrémní vytíženost spíše pravidlem než sezónní záležitostí.

Až donedávna měli lidé díky svým schopnostem vnímání nad roboty při operacích, jako je přesný výběr správné položky a následná manipulace s ní, navrch. Ale s nástupem stále pokročilejších a přesnějších systémů strojového vidění a algoritmů pro rozeznávání tvarů, struktur apod. už i zde nastoupily roboty. Jejich výhodou je zejména neúnavná přesnost a opakovatelnost, se kterou se lidé nemohou měřit. Např. SCARA robotům „vyzobávajícím“ drobné prvky z běžícího pásu ve farmaceutickém průmyslu nemůže žádný člověk konkurovat, a pokud ano, pak jen po velmi krátkou dobu, která pro moderní průmyslovou výrobu nestačí.

To samé platí i v oblasti logistiky – dokud zakládání do regálů a vybírání z nich zajišťovali skladníci vybavení čtečkami čárových nebo QR kódů, záviselo vše hlavně na jejich zdatnosti a šikovnosti, které udávaly tempo. Dnes už to zvládnou i roboty a automatické skladové systémy. Obvykle (i když ne vždy) rychleji a s vysokou přesností, minimální chybovostí a hlavně bez nutnosti pravidelného odpočinku (s výjimkou údržby) a dohadování s odbory.

Pro velké distribuční společnosti (Amazon, Mall) s obřími sklady, už jiná cesta, než nahrazení lidského personálu vysokým stupněm automatizace, neexistuje. Stejně tak ovšem slouží sofistikované robotické a automatizované systémy i ve výrobních a zásobovacích provozech velkých firem, jako jsou např. dodavatelé pro automobilový průmysl. Jejich výhodou je možnost minimalizace dnes silně nedostatkového lidského personálu, který může být využit pro jiné, pro roboty (zatím) příliš komplikované úkoly, takže se i přes investiční náročnost v dlouhodobějším horizontu robotizace a automatizace tam, kde dává smysl, začíná vyplácet.

V některých případech jde dokonce např. o non-stop provozy, kdy noční směna probíhá v plně automatickém režimu bez zásahu lidské síly, zajišťována výhradně roboty. Budoucnost logistiky je tedy podle všeho v jejich chapadlech…

Robotic journal