|Aktuality|Zajímavosti|Menu

Tři oranžové dekády pod vlajkou STILL ČR

2023/ 20.06.
Společnost STILL je na českém trhu už 30 let, jak si připomněla na květnovém Orange Day ve své pražské centrále. A jen o pár let méně – 25, je v jejích službách obchodní ředitel a prokurista Tomáš Hnízdil.

Strávil jste u STILLu většinu jeho zdejší historie, změnila se firma za ten čas?

Ano, dříve jsme byli rodinná firma s šesti tisícovkami zaměstnanců po celém světě, z toho v Česku jen několik lidí, dnes už jsme součástí skupiny KION, která má 41 tisíc zaměstnanců, několik tisíc z toho v Česku, kde máme také několik výrobních závodů. Z tohoto pohledu se za tu dobu firma výrazně proměnila. Ale na druhou stranu je vidět, že i když už sami máme jako STILL ČR na 200 zaměstnanců, pořád se cítíme jako rodinná firma, kde všichni chtějí, aby byla úspěšná, což mě samozřejmě těší.

K výraznému posunu došlo, i pokud jde o produkty. Zatímco dříve jsme byli hlavně dodavatelé manipulační techniky, dnes nabízíme komplexní portfolio pro intralogistiku, tzn. nejen manipulační techniku, ale i regálové systémy od A do Z, automatizované vozíky, bezpečnostní prvky a jednáme se zákazníky o řízení skladů apod. Rozmanitost a šíře produktů, které dodáváme, se od doby, kdy jsme vstoupili na český trh, opravdu rozrostla.

Platí to i o technologiích, které nabízíme. Sám jsem byl od počátku, kdy jsem do firmy nastoupil, velkým příznivcem elektrických vozíků a podařilo se nám přesvědčit řadu firem, aby převedly svůj provoz na tuto technologii. Na druhou stranu si myslím, že do budoucna se svět může ubírat i jinými cestami. Jednou z nich je vodík. Proto už dnes nabízíme i tuto technologii.

Měnilo se během těch tří dekád také portfolio zákazníků? Na jaké oblasti se nyní STILL nejvíce zaměřuje?

Díky tomu, že STILL je na českém trhu dlouhodobě jedničkou v čelních elektrických vozících, dodáváme hlavně do automobilového průmyslu, se kterým jsme hodně spjati. V posledních letech tu byl ale i obrovský nárůst e-shopového segmentu, ten během pandemie zaznamenal neuvěřitelný boom, kdy se řešily automatizace, regálové systémy, vozíky pro ně apod., takže v tomto směru se segment proměnil.

Posílili jsme i pozici v segmentu retraků, jejichž výroba probíhá přímo v ČR v Ostrově u Stříbra, v jednom z nejmodernějších závodů svého druhu. A v neposlední řadě to jsou i tahače a tažné soupravy, které mají úspěch i v automatizovaném provedení.

Pokud jde o automatizaci, jaký zájem o ni české firmy mají?

České společnosti si už uvědomují, že jiná cesta do budoucna není. Máme nejnižší úroveň nezaměstnanosti v EU a většina firem se potýká s akutním nedostatkem zaměstnanců. Řešením je právě automatizace, ač někdy třeba za cenu vyšších nákladů. Firmy na ni sázejí a chtějí ji realizovat, poptávek je opravdu hodně. Se zákazníky pak hledáme správné řešení, aby to pro ně dávalo smysl.

Podstatné ale je, že už na to nejsme sami, velkou pomoc pro nás znamená, že máme v koncernu velice silnou značku v oboru, společnost Dematic, jednoho z nejvýznačnějších hráčů na trhu automatizace. V tomto směru se trh mění a naše značky budou prioritně nabízet automatizovaná řešení, přičemž vozíky a další manipulační technika budou jako další přidaná hodnota.

Co byste přál firmě do dalších let?

Určitě bych si přál, abychom rostli aspoň tak rychle jako dosud, aby se nám i nadále dařil přerod na firmu, která se bude zabývat primárně automatizací, a byli jsme jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu. A to vůbec nejdůležitější je, aby zůstal náš tým jaký je a lidé pořád táhli za jeden provaz.

Lidé jsou pro nás jedním z nejdůležitějších faktorů, bez nich se byznys dělat nedá, proto se je snažíme školit a také motivovat. Zavedli jsme třeba Cafeterii a různé další benefity. Firmy musí hledat stále nové cesty, jak pracovníky zaujmout, protože vzhledem k tomu, jaká je dnes nezaměstnanost, je na trhu boj o ně, a zvláště o ty kvalitní, opravdu silný.

Dokáží ocenit zaměření na kvalitní lidi a techniku také zákazníci v dnešní „době šetrné“?

Víte, stále platí úsloví, že první vozík prodává prodejce, další už pak servis – protože pokud je zákazník spokojený i s tím, jak servis o vozík pečuje, nemá důvod měnit dodavatele a zůstává věrný značce. Což jsme ostatně mohli vidět i na Orange Day, kde byla spousta zákazníků, kteří s námi jsou prakticky už od počátků aktivit STILLu na českém trhu.

Může se samozřejmě stát, že zákazník dostane „neodolatelnou“ nabídku, nebo přejde ke konkurenci z finančních důvodů – jsme si vědomi, že STILL nepatří k nejlevnějším značkám – ale když zjistí, že po počáteční úspoře jej další věci stojí mnohem víc úsilí a peněz, tak se zase vrátí k nám.

Naše silná zbraň a velká konkurenční výhoda je, že můžeme nabídnout ověřené produkty, které mají za sebou mnoho let vývoje technologie. Zejména pokud jde o nejrůznější bezpečnostní prvky a technologie u techniky, která musí bezpečně a spolehlivě fungovat, často v extrémních podmínkách. Díky kvalitním technikům a servisu na vysoké úrovni – jeho hodnocení, které je bedlivě sledováno, máme hodně vysoké, řekl bych víc než nadprůměrné – jsme schopni udržet si stabilní základnu zákazníků.

Máme i nástroje, s nimiž se dokážeme zákazníkovi podívat na celkové náklady na vlastnictví od okamžiku pořízení vozíku až do konce jeho životnosti, zpracovat TCO a porovnat veškeré náklady na jeho manipulační techniku. A tam už se pak třeba ve srovnání elektrických vozíků vs. alternativy se spalovacími motory ukazují opravdu zajímavá čísla. Firmy na to dnes slyší a je to vidět i na dodávkách, kdy dochází k výraznému snížení podílu spalovacích strojů ve prospěch elektrických.

Preferují zákazníci co nejvíce konfigurovatelná zařízení, nebo spíše standardizovaná, jednodušší řešení?

V tomto smyslu se trh také vyvíjí. Zákazníci si v poslední době chtěli zadávat spoustu věcí navíc, což je často spojené s bezpečností provozu, kde má STILL, resp. KION Group, opravdu velké možnosti. Před dvěma lety jsme zavedli e-shop a nyní je spousta zákazníků ochotna si objednat vozík ve standardním provedení přes něj, a neřeší speciální výbavu.

Proto tu bude pořád kromě hi-tech specializovaných produktů, nabitých plejádou nejrůznějších funkcí, i „klasika“, protože hodně zákazníků potřebuje spolehlivé a výkonné vozíky, u kterých nevyžadují žádné sofistikované funkce. Chtějí získat rychle a jednoduše osvědčený produkt, který pro jejich potřeby bohatě splňuje veškeré požadavky, včetně těch na bezpečnost. Stejně tak ale budou podstatnou část zákazníků tvořit firmy, které potřebují vyřešit komplexnost svého provozu, a to přes e-shop udělat nejde, což je tedy zase práce pro naše specialisty.

Josef Vališka Foto: STILL

„Se zákazníky hledáme taková automatizovaná řešení, aby to pro ně dávala smysl, a v tom nám pomáhá naše silná značka Dematic, jeden z nejvýznamnějších hráčů na trhu automatizace,“ říká Tomáš Hnízdil.
„Se zákazníky hledáme taková automatizovaná řešení, aby to pro ně dávala smysl, a v tom nám pomáhá naše silná značka Dematic, jeden z nejvýznamnějších hráčů na trhu automatizace,“ říká Tomáš Hnízdil.
„Rozmanitost a šíře produktů, které dodáváme na trh, dnes doplňuje také vodíková technologie.“
Robotic journal